Om föreningen

Föreningens intresseområde, Norra Skaftö, är landet mellan Skaftöbron och bron över kilen vid Sälvik. Föreningens ändamål är att verka för en god miljö på Norra Skaftö för boende och besökare att vårda kultur och historia inom området att förvalta Evensås skola

tisdag 25 oktober 2022

Planprogram Fyreberget

Föreningen har lämnat ett yttrande till Lysekils kommun. Synpunkterna har har kommit fram genom diskussioner inom styrelsen.

Till plan&bygg@lysekil.se

Yttrande över

Planprogram för Fyreberget, Vägeröd 1:69 diarienr B 2020-348

Från Norra Skaftö Samhällsförening

Föreningens ändamål enligt dess stadgar är

att verka för en god miljö på Norra Skaftö för boende och besökare
att vårda kultur och historia inom området
att förvalta Evensås skola.

Med utgångspunkt från denna ändamålsparagraf har styrelsen utvärderat planen för Fyreberget. Att verka för god miljö och att vårda kultur och historia innebär i sig inte per automatik ett motstånd mot utveckling av samhället. Nybyggnation i form av förtätning av befintlig bebyggelse, tillkomst av samhällsservice, förbättring av infrastruktur är exempel på byggnation som är förenliga med föreningens syften.

När det kommer till den aktuella planen för Fyreberget önskar vi framföra några problemområden.

1   Skaftö, och inte minst Östersidan, lider av att merparten av husen bebos under korta perioder. Antalet permanentboende är litet. Vid exploatering av nya områden tillkommer till allra största delen fler fritidsboende. Detta förhållande medför en besvärande obalans mellan sommaren och övriga årstider. Vid planering av nya bostäder bör ambitionen vara att attrahera åretruntboende. Vi anser att projektet Fyreberget inte kommer att uppfylla detta krav på grund av höga exploateringskostnader.

2   Fyreberget gränsar till naturreservatet Vägeröds dalar. Även planområdet innehåller naturvärden som liknar de i reservatet och som är värdefulla ur flera aspekter. Detta område bör bevaras tillsammans med Vägeröds dalar. Vi anser att en fördjupad MKB måste genomföras.

3   Trafiksituationen är ansträngd under sommarmånaderna. Även under lågsäsong är vägnätet inte anpassat för nuvarande trafik med tanke på fordonsmängd, hastigheter och tunga fordon. Ett stort byggprojekt skulle medföra än större problem med skadade vägar, köer, buller mm. En GC-väg utmed väg 785 från Evensås till skaftöbron samt siktsprängningar behövs.

4   Antalet båtplatser räcker inte för dagens efterfrågan. Platser för utbyggnad har utretts tidigare, men områden för nya båtplatser finns inte att uppbringa. För bilparkering är bristen på platser liknande. Vidare kan badplatsen på Östersidan knappast byggas ut eller tillgängliggöras ytterligare.

5   Det finns otvivelaktig efterfrågan på nya tomter och bostäder på Skaftö. I första hand bör byggnation göras på befintliga områden, bland annat Torvemyr och Fossa. Även förtätning i samhällena är möjlig på många håll, t.ex. runt Fiskebäckskilskorset.

6   I översiktsplanen ingår en ny dragning av länsvägen i östra delen av planområdet. Denna väg anser vi vara helt förkastlig och onödig. Den skulle betyda stora ingrepp och kostnader till försumbar vinst för trafiken.

Styrelsen i Norra Skaftö Samhällsförening anser således att Fyreberget inte ska bebyggas och att detaljplanen ska avvisas.

För Norra Skaftö Samhällsförening

Kenneth Jonson