Om föreningen

Föreningens intresseområde, Norra Skaftö, är landet mellan Skaftöbron och bron över kilen vid Sälvik. Föreningens ändamål är att verka för en god miljö på Norra Skaftö för boende och besökare att vårda kultur och historia inom området att förvalta Evensås skola

lördag 16 maj 2020

Skötselavtal för Rödbergsvik

I fredags, den 15 maj 2020, skrev Norra Skaftö Samhällsförening på ett ”skötselavtal” med kommunen. I och med det har vi blivit ett framgångsrikt ”pilotfall” och ett framtida föregångsexempel för drift av andra badplatser inom kommunen som kommunen själv inte driver och bekostar. Tack alla ni som har stöttat oss på så många olika sätt, genom aktiva insatser i alla tänkbara former, pengar och allmänt visad uppskattning. Det här blev en tydlig milstolpe och ett erkännande av att det vi gjort är uppskattat - också av Lysekils kommun.

Att vi nu tillsammans med kommunen arbetar med den gemensamma utvecklingen och uppgraderingen av vår älskade badplats är riktigt goda nyheter.

I all korthet innebär avtalet att det vi redan gör, ”sköta om och underhålla” badplatsen nu blir ett tydligt uttalat samarbete med kommunen under ett nytt format ”föreningsdrift”. Badplatsen upplåts alltså till föreningen för att vi ska underhålla den som allmän plats för allmänhetens bruk för bad men det är nu också tydligt sagt att det ska kunna inkludera ”andra aktiviteter som naturligt utövas på eller i anslutning till en badplats”. Det förtydligar avtalet så här:

Exempel på sådana aktiviteter kan vara boule, andra boll- eller fjädersporter, utomhusgym, kajakpaddling eller bastubad m.m.”

Avtalet betyder också att det ska finnas en kontinuerlig dialog med kommunen om hur utvecklingen av vår badplats ska gå till i praktiken, inklusive stegvis utveckling, arbete med underhållsplan m.m.

Nu ser vi verkligen fram mot sommaren.

Inga kommentarer: